Gästbok, januari 2012

31:e januari, Sven Sjöstedt

Jag ska skicka över en del uppgifter till en släkting i USA.
En liten fråga: Kan MinSläkt på något sätt göra en översättning till engelska.

Hälsningar
Sven Sjöstedt
Båda rapporter och html-sidor kan skapas på svenska, engelska, danska och norska. Den text man själv skrivit kommer dock inte att översättas.
MVH Henrik Dannberg
29:e januari, Ankie

Hej. Jag står i begrepp att samla min släkt i just MinSläkt.
Jag har samlat den lilla informationen jag hittills fått fram i ett annat släktforskarprogram. Nu undrar jag hur jag gör för att enklast få över min släkt till MinSläkt? Måste jag manuellt lägga in alla en gång till eller finns det någon form av konverteringsmöjlighet. Jag har Aancetery för närvarande.
Tacksam för svar.
Ankie
Exportera från det andra programmet till en GEDCOM-fil och importera sedan denna GEDCOM-fil till MinSläkt.
MVH Henrik Dannberg
27:e januari, Ingvar Kendrup
Svar till Bo Holm

När det gäller länkar så tycker jag att det är en fördel med att det inte finns en begränsning med att bara kunna använda en länkmapp per arkiv, varför jag inte håller med Bo Holm. Jag har drygt 3000 länkar och länkmapparna är uppdelade efter kategorier. En länkmapp för personmaterial (som jag använder som digital låda där allt insamlat material hamnar), en för biografier, en för bouppteckningar, en för kartor etc.

Att definiera om sökvägen för hundratals länkar kan man göra via en GEDCOM-fil. Exportera hela arkivet till en GEDCOM-fil och öppna sedan denna i programmet Anteckningar. Använd funktionen Ersätt… och sök efter din gamla sökväg och ersätt den med den nya sökvägen. Programmet byter sedan alla sökvägar snabbt. Var bara observant på att å, ä och ö har andra beteckningar. Spara sedan filen med ett nytt namn.
Importera sedan din manipulerade GEDCOM-fil till ett nytt arkiv och du har nu fått nya sökvägar.
Så det går ganska fort att ändra placering eller namnändra sina länkmappar även om det gäller tusentals filer, eftersom man inte manuellt behöver hantera varje enskild länk.

Så jag hoppas att vi även i fortsättningen får ha fria länkar, eftersom det bidrar till programmets flexibilitet.

Hälsningar
Ingvar
27:e januari, Ulla Löfgren
Var ska jag skriva in flyttningar?

Ex flyttar från Tomsarbo, Vendel till Österekeby, Vendel 1821-10-24?

Och hur skriver man in datumet 1821-1822??

Jag saknar en flyttningsknapp!!!

Jag saknar nog också en "levde"knapp också.
Ulla Löfgren
Händelser registrerar du i dialogen Personuppgifter under fliken Händelser.
Perionder anges t ex som "från 1821 till 1822" eller "mellan 1821 och 1822".
Du kan själv registrera egna händelsetyper, t ex "Utflyttning", "Inflyttning".
Det finns redan en händelsetyp som heter "Bosatt".
MVH Henrik Dannberg
26:e januari, Bo Holm
Apropå bilder i Stefan Magnussons inlägg. I den bildmapp man ställer in i Inställningar/Bilder - gärna en särskild mapp enbart för bilder i släktarkivet - lägger man lämpligen dessa bilder. Varje gång man lägger till en bild i släktarkivet söker programmet upp just denna mapp. Behöver man namnändra bildmappen eller flytta den till en annan plats på hårddisken, gör man en ändring i Inställningar/Bilder och sökvägen för samtliga bilder blir rätt igen.

Jag och flera andra har de senaste åren föreslagit samma tillvägagångssätt för Länkar. Av någon anledning, som jag faktiskt inte förstår, har detta önskemål inte tillgodosetts. Behovet är minst lika stort som för bilder. Det är bökigt att lägga till länkar, även om man har dessa i en särskild mapp. Programmet söker ju inte automatiskt upp denna mapp. Om man behöver namnändra eller flytta länkmappen måste man definiera om sökvägen för varje länk. Har man, som i mitt fall, 276 länkar gäller det att tänka sig för.

Bo Holm
23:e januari, Stefan Magnusson
Hej Henrik,

Jag har under en tid provat flera släktforskningsprogram, och så här långt har jag funnit att MinSläkt nog är det mest lättanvända. Samtidigt är det tillräckligt avancerat för mina nuvarande behov, ja i alla fall nästan. Det finns några saker som jag antingen saknar eller önskar att de fungerade lite annorlunda. Några synpunkter har jag sett finns med i tidigare gästboksinlägg, men eftersom en del av dem står högt på min önskelista så får Du ursäkta att jag tar med dem trots det.


Önskelista i ungefärlig prioriteringsordning. De två första punkterna avser de områden där en förbättring skulle vara mest välkommen för min del.

1. Textinmatning.
Dels hoppar markören till textrutans (t.ex. i citatrutan i dialogen "redigera citat ur källa") första position om man växlar fram och tillbaka till ett annat program för att läsa en text man vill skriva av.
Detta skapar en del oreda i onödan om man inte är uppmärksam. Dels slutar autokompletteringen att fungera om man råkar göra ett felslag och måste radera ett tecken eller tre. Jag önskar att det kunde fungera lika smidigt som i de flesta andra windowsprogram man använder dagligen, Excel, Firefox, Internet Exploder, etc.

2. Bildhanteringen.
Det är knöligt att byta källmapp för bilder. Vad standardmappen man ställer in via Arkivmenyn har för funktion förstår jag inte, den verkar bara användas bara första gången man lägger till en bild till en person.
När man väl valt en bild från en mapp så kommer programmet ihåg denna mapp och det verkar inte finnas något enkelt sätt att "backa" i filträdet för att byta till en annan mapp. Genom att manuellt skriva in en sökväg i Filnamnsrutan kan jag naturligtvis "backa", men jag hade helllre sett att fildialogen fungerade som i ett normalt windowsprogram.


Härefter börjar det kanske likna finlir, men eftersom jag tror att det borde finnas en hel del tid och arbete att spara för varje användare, så tycker jag att en ganska hög prioritering är på sin plats.

3. Kopiering av flera händelser åt gången.
Då skulle man kunna "göra färdigt" en familjemedlem och sedan helt enkelt kopiera de händelser som är relevanta till en annan familjemedlem.

4. Manuell sortering av händelser.
Ibland har man inte fullständiga datum så händelselistningen kan se lite konstig ut när man blandar och ger bland datumformaten. Det hade varit bra om man kunnat flytta en händelse uppåt eller nedåt i händelselistan för att ge lite bättre överblick på det man arbetar med.
Om personakten använder händelselistan som den är kommer även denna att bli lite klarare, men den kanske hämtar och sorterar händelserna helt fristående från händelselistan för varje enskild person.

5. Händelsetyper.
När man av misstag "råkar" välja en familjehändelse, t.ex. vigsel, i stället för en personlig händelse, t.ex. bostad, kan man inte byta händelsetyp. Jag har i alla fall inte hittat någon annan lösning än att radera familjehändelsen, skapa en ny händelse och mata in min information igen, och försöka komma ihåg att välja rätt händelsetyp innan man klickar på OK. Att kunna välja helt fritt när man ska ändra händelsetyp på redan införda händelser vore önskvärt men kanske knepigt att få till om jag förstått tidigare diskussioner i ämnet. Att undvika familjehändelser som default över huvud taget skulle kanske kunna vara en lösning. Om man skulle råka föra in en personlig händelse i stället för en familjehändelse så får man naturligtvis radera även denna på samma sätt som beskrivits ovan, men eftersom en människas normalt verkar ha innehållit fler personliga händelser än familjehändelser, så skulle antalet felval, raderingar och omstarter bli färre än som det är nu.

6. Multipla källor för en händelse.
Det skulle vara praktiskt om man kunde ange flera källor för en händelse, alla människor flyttade inte stup i ett, en del bodde kvar på samma ställe i nästan hela livet och ibland har man flera källor som stöd för en viss uppgift.


Nu är jag nere på saker som kanske bäst skulle kunna beskrivas som "Bra att ha".

7. Lysning
Det vore inte så dumt om man kunde kopiera denna händelse då det lystes tre gånger för ett brudpar. En alternativ lösning kunde kanske vara att kunna ange alla lysningsdatumen på samma gång.

8. Automatiskt bokmärke
Det är inte alltid man kommer ihåg var man var sist man öppnade en viss datafil (man kanske har flera projekt på gång), så det vore bra om man kunde Öppna datafilen med samma "utseende" som när man stängde den.

9. Manuella bokmärken
Man skulle vilja kunna ange flera bokmärken än bara en huvudperson för att snabbt kunna växla mellan olika personer om man har flera trådar i luften i samma datafil.

10. Autosparafunktion.
Valbar, även tidsintervallet skulle kunna vara valbart.

MVH
Stefan Magnusson
OS: I huvudsak Windows 7 Ultimate 64bit, men också Windows XP Professional SP3 32bit.
22:e januari, Ann-Mari Söderlund
Hej!
Jag har lagt upp min forskning i olika släktbaser (en för fars sida, en för mors osv), detta p g a att jag har rysligt många Anders Andersson, Karin Andersdotter o s v, och det blev ohållbart för mig att hålla rätt på vem som hör hemma var. För att se helheten har jag sedan gjort sammanslagning via Gedcom. I nästa steg har jag gjort en sammanslagning för mina barn, med deras fars sida. Det är bra att det blir färgläggning på importerade uppgifter, men jag skulle vilja behålla denna färgläggning, och kunna ha olika färger på olika släktgrenar. Det skulle underlätta oerhört, både p g a personer från olika släkter med samma namn, och för att presentera helheten för intresserade.

En annan tanke är att kunna definiera grupper, där jag själv kan välja vilka personer som ska ingå. Tanken är att gruppen visas på en flik bredvid Katalog - Sökresultat.

Mvh
Ann-Mari Söderlund
17:e januari, Boris Lindström
Hej! Går det på något sätt att ställa in i V 3.8 så att man kan få personakten i samma list som Familj, Anfäder, Ättlingar, Rapporter, och Blanketter ligger i? När jag trycker fram Personakt om någon tar det över hela bildskärmen så att jag inte kan byta person i vänsterspalten.
MVH Boris
Tyvärr finns inte denna möjlighet idag.
MVH Henrik Dannberg
16:e januari, Sten Rågåker
Hej
Skulle det vara möjligt att, i framför allt "Noteringar" få möjlighet att Fetstila och Understryka texter? Jag skriver ganska mycket under denna Flik och för att betona vissa saker önskar jag denna möjlighet. Nornmalt brukar man kunna använda Crtl-funktionen (+F resp U) enkelt, men det funkar inte här.
Ser med tillförsikt fram emot detta.

Hälsningar Sten Rågåker
14:e januari, Gunnar Bäckström
Hej
Fler och fler släktforskningsprogram har nu börjat erbjuda s.k. appar för mobiltelefoner med t.ex. Android.
Kan man tänka sig att även MinSläkt så småningom kommer med an app-applikation? Det vore ju trevligt att kunna ha sitt släktträd med sig i telefonen...

Mvh
Gunnar Bäckström
Tack för tipset.
MVH Henrik Dannberg
14:e januari, Torsten Lindbom
Hej!

När jag vill skriva ut en rapport från MinSläkt hur får jag med alla noteringar mm. som personerna i antavlan har.

MVH
Torsten=
Vilken av rapporterna syftar du på? Det går att ändra inställningar för de flesta rapporterna. Markera önskad rapport och välj Egenskaper under höger-menyn. Ofta finns en flik som heter Uppgifter där man kan ange vad som ska tas med.
MVH Henrik Dannberg
12:e januari, Lars-Erik Josefsson
Har använt MinSläkt i åratal, jobbar med en rätt stor databas. Är mycket nöjd. Men har nu stött på ett problem.

Det gäller en person (A) vars ena biologiska förälder (F1), personen själv och syskonen är ättlingar till huvudpersonen. Det har nu visat sig att just denna person blev bortadopterad till en annan familj. I denna adoptivfamilj, som också redan förekommer släktträdet är på motsvarande sätt den ena föräldern (F2) och barnen där, ättlingar till huvudpersonen. Adoption är ju i juridiskt avseende att jämställa med egna barn. Hu gör man för att om möjligt bibehålla A:s knytning till F1:s familj och samtidigt skapa nya band till F2 och den nya familjen? A har ju i praktiken två fäder och två mödrar!

Bästa hälsningar
Lars-Erik Josefsson
I MinSläkt kan en person idag enbart ha en mor och en far. Om man väljer att koppla barnet till adoptions/fosterföräldrarna eller till de biologiska föräldrarna är en smaksak. Själv brukar jag registrera båda föräldraparen men koppla barnet till de biologiska föräldrarna om dessa är kända. Hur det hela hänger ihop brukar jag sedan ange i lämpliga noteringsfält.
MVH Henrik Dannberg
12:e januari, John Jacobsson
Jag funderar på två saker och reserverar mig för om någon frågat dessa tidigare.

För det första undrar jag om det på nåt sätt går att få med fliken ättlingar när man gör en HTML-export? Om detta inte går så undrar jag om det möjligtvis kommer med i någon framtida version?

Finns det någon plan för att i framtiden kunna skriva in kartkoordinater under Objekt->Platser för att sedan kunna titta på en karta hur släkten har rört sig geografiskt?

Mvh/ John
En flik Ättlingar står på önskelistan. Eventuell kartfunktion kan jag tyvärr inte utlova just nu.
MVH Henrik Dannberg
9:e januari, Lasse Stensson
Jag vet inte om det är omnämnt förut, men det går alldeles utmärkt att köra MinSläkt under Linux (genom Wine),

Ubuntu 10.04 och Linux Mint har jag kört i flera år.
4:e januari, Sven-Erik Roos
Hej!
Är det på något vis möjligt att rapporten Platser bara skriver ut de platser som är aktuella för ett urval av personer i databasen? Idag kan man markera vilka platser som ska vara med om man inte skriver ut alla platser, men då måste man ju veta vilka platser som har händelser för mitt urval, och det kan ju vara svårt att ha koll på.
God Fortsättning på 2012!
/Sven-Erik Roos
Tyvärr finns det idag inget enkelt sätt. Däremot går det ju utmärkt att exportera önskade personer till en GEDCOM-fil och importera till ett nytt tomt släktarkiv. Skriv sedan ut rapporten Platser från detta temporära släktarkiv.
MVH Henrik Dannberg