MinSläkt - Gästbok

Gästbok, juli 2018

Denna gästbok är till för dig som vill dela dina tankar eller åsikter om MinSläkt med andra. Skicka in dina funderingar, förslag till förbättringar, kom med motargument eller heja på bra idéer. Ordet är fritt. Mejla inlägg här.

Med anledning av den nya Dataskyddsförordningen (GDPR) utgår jag från att du som gör inlägg även godkänner att ditt namn och e-postadress publiceras på denna sida. Inlägg utan spårbar avsändare kommer att ignoreras.

Om du har något problem som inte är av allmänt intresse ser jag gärna att du använder support-sidan istället.

24:e juli, Marie Engnell

Hej igen!

Till Henrik:
Tack för ditt svar, och tack för att du är så lyhörd för användarnas önskningar.

Något jag tycker är så fantastiskt bra med MinSläkt är den frihet man har att sätta upp egna system genom att skapa egna, sökbara “händelser” för att underlätta sitt arbete.

Som exempel: där jag forskar finns det gamla dop- och dödböcker, men inga husförhörslängder. Så man är väldigt beroende av dopvittnena för att kunna nysta sig fram i sökandet.

Så i mitt släktarkiv har jag skapat händelsen “Dopvittne från”. Varje gång jag registrerar en ny person lägger jag också in händelsen “Dopvittne från”, där jag i fältet datum fyller i barnets födelse- eller dopdatum, i fältet plats fyller jag i platsen dopvittnet kommer ifrån, t ex “Hult, Vissefjärda” och i noteringar skriver jag in namnet på dopvittnena. Om barnet har dopvittnen från fler platser kopierar jag bara händelsen och byter ut namnet på platsen.
Sen, när jag vill kolla igenom alla dopvittnen från “Hult” så gör jag bara en sökning där jag kryssar i enbart “dopvittne från” i rull-listen och “platser” under rull-listen. Då får jag en prydlig lista på alla som har haft ett dopvittne ifrån Hult. Sedan kan jag göra en rapport på detta i mallen “Personakt”; då får jag med alla namn på dopvittnena, och kan jämföra i lugn och ro för att utröna släktskaper.

Vad jag går och funderar kring nu är ett bra sätt att lägga in människor i registret i sökbara “sub-grupper”, t ex “tillhör Hane-släkten” eller “har militär anknytning”. Den bästa lösning jag kunnat komma på hittills är att antingen ange en grupptillhörighet i fältet “titel” (sektionen allmänt) eller skapa en ny “egen händelse” för “tillhör Hane-släkten” men det känns som om där skulle kunna finnas ett annat sätt. Finns där kanske redan någon bättre möjlighet som jag förbiser?

Vänliga hälsningar
Marie Engnell
24:e juli, Marie Engnell

Hej igen,

Till Jan-Inge:

Jag gör (nästan) det du efterlyser redan nu. Jag har fullt med färglagda individuella personrutor i mitt släktträd för att hålla reda på vem som är släkt med vem. Jag har helt enkelt gjort färgrutorna i ett vanligt bildbehandlingsprogram, sparat dem i jpg-format och lagt dem i mitt bildarkiv för min släkt. Sen har jag under “bilder” lagt in en röd box som bild till alla i min mammas släkt, och en blå box för alla i min pappas släkt. Så jag ser direkt var de hör hemma. Jag har också gjort en box med ett frågetecken i bildbehandlingsprogrammet som jag lägger in för att snabbt se om det är något oklart med en person. (och en massa andra boxar också, men principen är ju densamma).

Problemet är ju förstås om jag har ett foto jag vill ha som första-bild på en person, då ser jag inte min färgade box förrän jag kollar igenom bilderna för den personen eller tittar i html-versionen.

Fast, som du säger, om man kunde färglägga individuella personrutor direkt i programmet, eller lägga till egna små rutor i högerkanten, så vore detta naturligtvis toppen!

Vänliga hälsningar
Marie Engnell

Hejar på en tidigare ide från Johnny Riert 8:e oktober 2017 Tycker programmet är väldigt bra och enkelt men saknar en sak.
Skulle vilja kunna färglägga individuella personrutor i trädet. Man skulle själv kunna bestämma och hålla reda på vad färgmarkeringarna betyder.

Hälsningar
Jan-Inge Svensson
16:e juli, Marie Engnell

Hej,

Än en gång tack för ett toppen-bra program.
Jag har en fråga angående sök-funktionen. Finns det någon möjlighet att “lagra” sökparametrarna så att man inte måste ställa in dem varje gång man startar programmet? Som exempel, oftast när jag söker är det för att se vilka personer jag har i mitt arkiv som kommer från en specifik plats. När jag ska göra min sökning får jag då först kryssa i “platser”, därefter gå till rull-listen och kryssa i “bosatt”, “död”, “födelse”, “vigsel”. Det är naturligtvis inget stort jobb, men eftersom jag har lagt till många “egna händelser”, så tar det en stund att leta sig fram till och markera de önskade parametrarna. Jag har därför letat och läst på om det finns någon möjlighet att lagra parametrarna så att de finns där per automatik när jag startar programmet, men jag har inte hittat något sådant.

Vänliga hälsningar
Marie Engnell
Tack för tipset. Jag ska se vad jag eventuellt kan göra i kommande versioner av MinSläkt.
MVH Henrik Dannberg